НАРУШЕНА АРТИКУЛАЦИЯ -
неправилно звукопроизношение,
при което липсва/т или неправилно се произнасят/заменят един или няколко звука.
НАРУШЕНА ФОНАЦИЯ/
ГЛАСОВИ НАРУШЕНИЯ -
патологични прояви на качествата на
гласа: височина, сила,тембър (афония,
дисфония, хипер/хипоназалност,
фонастения и др.)
НАРУШЕНА КОМУНИКАЦИЯ ПРИ ВРОДЕНИ ЛИЦЕВИ АНОМАЛИИ - нарушено дишане,
фонация, артикулация и прозодика поради
различни малформации на говорните органи,
от които наѝ- често срещани са вродените
цепки ни устните и/или небцето.
НАРУШЕНИЯ В РЕЧЕВАТА ПЛАВНОСТ - запъване, заекване, брадилалия, тахилалия.
КЪСНО ИЛИ ЗАБАВЕНО ФОРМИРАНЕ НА ЕЗИКА ПРИ ДЕЦА - езиково нарушение на речта, при което
езиковата система не е формирана граматично правилно (аграматизъм) , липсва или изостава за възрастта, беден понятиен речник, наличие
на езикови дефицити.
АФАЗИЯ – разпад на изградените езиковите способности следствие от мозъчен инсулт или тумор.
ДИСЛЕКСИЯ - нарушена е способности за учене, четене.
ДИСГРАФИЯ - нарушена е способност за писане.
ДИСКАЛКУЛИЯ - нарушена е способност за математическите умения/
ДИЗАРТРИЯ - разтройство на речта следствие на мозъчни поражения.
ХИПЕРАКТИВНОСТ И/ИЛИ ДЕФИЦИТ НА ВНИМАНИЕТО - постоянна невъзможност за концентрация,
невъзможността за приключване на конкретна задача,
липсата на организация и структура в действията.
ГЕНЕРАЛИЗИРА НАРУШЕНИЯ НА РАЗВИТИЕТО - деца от аутистичния спектър, первазивни нарушения на развитието,
при които страдат социалното поведение,
сензорната интергарция и комуникацията.
ГЕНЕТИЧНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ, засягащи говора- синдром на Даун.